Voor Recruiters, Loopbaancoaches, Werkgevers en Werkzoekenden

  • Recruiting on softskills
  • Loopbaanbegeleiding
  • Employer branding
  • Talent scouting

 

1. Recruiting on softskills

De kosten van het niet aantrekken van het juiste talent (om dat talent vervolgens te kunnen koppelen aan werk waarin dat talent het beste presteert) zijn enorm. Alhoewel nauwelijks goede schattingen beschikbaar zijn van de kosten die gepaard gaan met het niet kunnen beschikken over (en het niet aantrekken van) de goede softskills, laten onderzoeken zien dat het om vele miljarden gaat in termen van verdienvermogen en economische groei die we niet realiseren  als gevolg van het ontbreken van de goede softskills.

Het is daarom geen wonder dat online testen op softskills een enorme vlucht gaat nemen.

De voorwaarde is wel dat de test valide is en niet manipuleerbaar.

Aan die eisen konden bestaande testen voor softskills nog niet voldoen.

YX Company is wereldwijd de eerste die wel beschikt over zo’n valide en niet te manipuleren testsysteem voor softskills, dat bovendien eenvoudig online en grootschalig inzetbaar is. De kwaliteit en diepgang van het assessment is indrukwekkend én de prijs van het assessment is laag.

Je hoeft geen duizenden euro’s meer uit te geven om te weten wat voor vlees je in de kuip hebt of krijgt! Het is het resultaat van een baanbrekende verschuiving van kwalitatief interviewen naar online psychologisch assessen met onvergelijkbaar betere resultaten. Beter in de zin van betrouwbaar en voorspelbaar. Je kunt niet op basis van wat hebben hebben gedaan (en wat referenten daarvan vinden) tot betrouwbare voorspellingen komen!

De toepassingsmogelijkheden zijn enorm:

  • Alle uitzendbureaus en werving & selectie bureaus kunnen veel sneller en ook veel accurater inzicht krijgen in de kwaliteiten van de mensen die ze plaatsen.
  • Voor ondernemingen wordt het mogelijk om de tussenschakel (het uitbesteden van de recruiting) te elimineren: als je zo gemakkelijk zelf een online test op je website kan plaatsen en de uitkomsten op het bureau van de recruiter kan laten landen, waarom heb je dan nog een tussenpersoon nodig die de recruiting voor je doet?
  • Het wordt eenvoudig om te zien of mensen passen in een team, of dat nou een directieteam, projectgroep of afdeling is. Dan schakel je de optie in dat teamleden ook het assessment moeten doen en weet je meteen waar een kandidaat wel bijdraagt en waar niet.

Het YX meetsysteem biedt veel diepergaande mogelijkheden dan voor recruiting – in eerste instantie – nodig is. Zo kunnen wij ook gedrag- en ontwikkelingsstoornissen zichtbaar maken.

Het is in overleg met de recruiters en hun specifieke marktsegment, wat we gaan laten zien in de rapportage. In een forensisch psychiatrische centrum worden immers totaal andere eisen gesteld dan in een salesfunctie. Als een recruiter zich vooral richt op sales functies en bijvoorbeeld wil testen op:

  • Een gun-factor hebben
  • Meedenken met de klant
  • Oplossingen aanreiken
  • Energievol zijn
  • Doorzettingsvermogen hebben

Dan maken we deze factoren zichtbaar in een automatisch gegenereerd rapport.

Meer weten? Klik hier voor meer informatie

 

2. Loopbaanbegeleiding

Loopbaanbegeleiding wordt met YX tooling veel effectiever én efficiënter.

Voor YX Company is een persoonlijk ontwikkelpad een continu geupdate ‘reisverslag’: de employee journey en het spiegelbeeld van de customer journey.

De medewerker is er zelf verantwoordelijk voor dat hij ‘zijn’ combinaties van hardskills en softskills omzet in een pad dat hem zelf én de organisatie waar hij werkt, verder helpt. Dat doet hij (volgens in het systeem in te voeren afspraken) bijvoorbeeld twee keer per jaar.

In zo’n proces doorloop je systematisch de vragen: wie ben ik – wat kan ik – wat wil ik leren door middel van training, vorming, opleiding en adviezen en dus: wat ben ik aan het worden. Ook kunnen aspecten worden opgenomen zoals: wat voor werk zoek ik en: wat is mijn beschikbaarheid.

Met die laatste functionaliteit ga je een stap verder.

In de kern operationaliseer je een continu aanpasbare flexibele schil tussen organisatie en arbeidsmarkt.

Voor de organisatie ontstaat de mogelijkheid om op ‘corporate niveau’ al deze ontwikkelpaden centraal en webbased beschikbaar te hebben. Die functie kan ook bekleed worden door een extern bureau waaraan dit ontwikkelproces is uitbesteed.

Aan de basis ligt altijd het online self-assessment waarop personen individueel teruggekoppeld krijgen. Er is erg veel mogelijk. Dit zijn maatwerkafspraken die we graag met u maken.

Heeft u vragen? Neem contact met ons op!

 

3. Employer Branding

Als je de YX tooling inzet voor employer branding maak je de volgende stap: de stap naar werkelijke interactie tussen arbeidsmarkt en werkgever.

Employer branding is dus veel meer dan het hebben van een goede recruitmentsite, het aanwezig zijn op social media of gelikte campagnes hebben om personeel te werven.

Voor YX Company komt het altijd weer neer op de koppeling van hard en zacht. Als je als werkgever over de goede werknemers wilt beschikken, dan zul je moeten uitdragen waar je als onderneming voor staat, wie je bent als onderneming en wat je bestemming is. Dat is niet anders dan zeggen dat je moet weten welke cultuur en identiteit je nastreeft. Om er vervolgens voor te zorgen dat je dit sociaal kapitaal weet om te zetten in markt kapitaal. Dat is een proces van aanpassing en ontwikkeling dat organisch verloopt  als je de goede mensen aantrekt. De rest is leiderschap.

Employer branding is voor YX Company het proces waarin je leert om sociaal kapitaal voortdurend te laten evolueren en afgestemd te houden met de eisen die vanuit de markt worden gesteld.

Je moet de wisselwerking optimaliseren tussen wie je bent (soft skills) en wat het werk (hard skills) in de organisatie omvat, met wat er op de arbeidsmarkt leeft en beschikbaar is aan talent.

Dan ben je én bezig met aantrekken van talent én bezig met behouden en ontwikkelen van talent én bezig met het op de goede manier afscheid nemen van mensen die de organisatie niet meer verder helpen.

Interesse? Neem contact met ons op!

 

4. Talent Scouting

Talent scouting is een natuurlijke bijvangst van employer branding.

Als je talent scouting geïsoleerd bekijkt:

Wat je doet is voortdurend met je voelsprieten als organisatie in de arbeidsmarkt zitten. Dat kan variëren van scholen en universiteiten waar je ‘voeling’ mee houdt, tot wat bij het UWV staat geregistreerd.

Als je er wat fundamenteler naar kijkt ga je zien dat het veel breder is dan dat.

Er is een zee aan talent beschikbaar waar we niets van af weten. Wat we zien zijn alleen de zoekende en solliciterende mensen. Waar je voor moet zorgen: dat iedereen jouw organisatie kan vinden en online via de website kan testen of werk en talent matchen. Zowel qua hard skills als softskills. Er zijn honderdduizenden mensen op zoek: ze zijn ongelukkig op hun werk, tijdelijk of in vaste dienst. Of ze hebben geen werk en geloven het wel: de lost generation. Of ze zitten op school of op de universiteit en hebben dromen die we niet kennen.

Misschien moet je wel zeggen: werkeloosheid is helemaal niet nodig. We hebben alleen de match tussen vraag en aanbod en tussen talent en werk niet goed georganiseerd. En: we zijn veel te veel gefocused op hard skills, op papiertjes, op ervaringen die ‘precies’ de goede ervaringen zijn. Het is angst en gebrek aan opleidingsvermogen en begeleidingscapaciteit dat dit veroorzaakt.

Nieuwsgierig? Neem contact met ons op!