Voor Onderwijsspecialisten, Schoolleiders en Docenten

  • Maximale leerpotentieel benutten
  • Leer- en gedragsstoornissen identificeren
  • School- en klasproblematiek oplossen
  • Studie- en loopbaanoriëntatie

 

1. Maximale leerpotentieel benutten

Leerpotentieel is het verschil tussen dat wat een kind nu kan en dat wat een kind zou kunnen.

Inzicht krijgen in wat het kind nu kan, betekent inzicht krijgen in het gebruik van de executieve functie van de hersenen. In YX theorie zijn dat systeem-1 functies. Het zijn executieve functies waarin houding zich manifesteert in sociaal geaccepteerd en gewaardeerd gedrag en denken.

Om inzicht te krijgen in waartoe het kind in staat is, moet je niet alleen gedetailleerd inzicht krijgen in “systeem-1”, maar moet je ook meta-cognitie en meta-competentie in beeld hebben. Dat zijn non-executieve functies van ons brein. In YX theorie zijn dat systeem-2 en systeem-3 functies.

Klik hier voor extra informatie.

Meer weten? Neem contact met ons op.

 

2. Leer- en gedragsstoornissen identificeren

Het identificeren van leer- en gedragsstoornissen is niet iets dat je zo maar even doet. We moeten op dit moment verwijzen naar literatuur en theorievorming die we als YX Company nog niet vrijgegeven hebben.

We laten wel kunnen laten zien is om wat voor output het gaat. Klik hier voor extra informatie.

Wij zijn bezig met de voorbereiding van een grootschalig onderzoek in het Voortgezet Onderwijs om deze identificatie hard te kunnen maken. We zullen binnenkort meer publiceren over dit onderzoek en welke partijen daarin zullen participeren.

Nieuwsgierig? Neem contact met ons op.

 

3. School- en klasproblematiek oplossen

Kinderen moeten naar school. De bedoeling is dat ze zich voorbereiden op de maatschappij en de arbeidsmarkt. Voor steeds meer kinderen is dit niet zo vanzelfsprekend meer. Zij houden zich niet vanzelfsprekend staande op school en in de klas. Ze voldoen niet aan ‘het gemiddelde’ of hebben de motivatie niet om wel aan dat gemiddelde te voldoen. Natuurlijk spelen sociale omstandigheden mee. Maar hoe lichaam en geest elkaar hierin beïnvloeden is nog volledig onbekend.

Wat YX Company zegt: alleen data (en dus meten!) gaat ons hier verder helpen. Uiteraard verbonden met nieuwe methoden om sociale gedragspatronen in beeld te brengen.

Het YX meetsysteem brengt feilloos in kaart wat er speelt in de klas en op school. De spanningsbogen tussen groepen – hoe ook gedefinieerd – laten zich eenvoudig verbinden met waargenomen of waar te nemen problemen. Voorbeelden zijn pestgedrag en gevoelens van onveiligheid. Zichtbaar wordt ook hoe dit soort problemen de leerprestaties beïnvloeden.

Meer weten? Neem contact met ons op.

 

4. Studie- en loopbaanoriëntatie

Je geeft leerlingen de mogelijkheid om zich met een voor hen inspirerend perspectief te verbinden. Als bij dat perspectief (een baan, een toekomst) harde en zachte eigenschappen in een database zijn opgenomen en de leerling kan zijn of haar eigen persoonlijkheidsprofiel daar tegen aan kan leggen, krijgt de leerling inzicht in zijn mogelijkheden. Dit soort individuele terugkoppelingen van wat er aan ‘match’ en ‘mis-match’ gevonden wordt, geeft de leerling verantwoordelijkheid over zijn of haar eigen levenspad.

Interesse? Neem contact met ons op.